כתיבת ביוגרפיה מוצלחת

כתיבת ביוגרפיה מוצלחת

איך לכתוב ביוגרפיה מוצלחת או מהי באמת ביוגרפיה טובה ?

נפתח בהבהרה. כשאדם כותב בעצמו את הזיכרונות שלו הוא כותב אוטוביוגרפיה, וכשהוא נעזר באיש מקצוע שכותב בשבילו את הסיפור חיים שלו זה נקרא כתיבת ביוגרפיה.

ולפני שאתם מתיישבים לכתוב אוטוביוגרפיה, או ביוגרפיה, השאלה המתבקשת היא, למי הכתיבה מכוונת? האם הביוגרפיה שלכם מיועדת לבני המשפחה, או שאתם חושבים שהסיפור חיים שלכם עשוי לעניין גם את הקהל הרחב?.

בהנחה שכתיבת הביוגרפיה (או האוטוביוגרפיה) מיועדת לבני המשפחה, מטרתה – לתאר את דמותך ולספר על ההורים ובני משפחה, שהלכו לעולמם, וכן גם לתעד ולהנציח את המורשת לילדים ולדורות הבאים. ולכן ביוגרפיה מוצלחת, המיועדת לבני המשפחה, חשוב שתהיה אותנטית,  שתשקף בצורה אמינה את קולם ואת אופיים ואישיותם של גיבורי הביוגרפיה. לא פעם קורה שבשלבי העריכה, הטקסט עובר תיקונים, שמרחיקים את הסיפור מהגיבור ומטשטשים את דמותו. לכן כשאני עורכת או כותבת ביוגרפיה, אני משתמשת בגוף ראשון ("אני") ומשתדלת לשמר ככל האפשר על הסגנון האישי והמיוחד של גיבורי הביוגרפיה, כאילו הם עצמם מדברים מתוך דפי הספר.

יחד עם זה אני מקפידה לתקן טעויות לשון ולשנות את הטקסט אם הוא ממש לא ברור ופוגע בהבנת הנקרא. וכאן אנחנו מגיעים לקריטריון השני – כתיבת ביוגרפיה, ובעצם כתיבה של כל טקסט, צריכה להיות ברורה, קריאה וקולחת. אם אנחנו נתקלים במשפטים מעורפלים ומנוסחים גרוע, האמת, לא בא לנו להמשיך לקרוא.

כל מי שמפרסם ביוגרפיה, או אוטוביוגרפיה, רוצה שיקראו את הסיפור שלו בנשימה עצורה, ולכן ביוגרפיה טובה היא תמיד מעניינת, ואיך יוצרים עניין? חשוב מאוד לא רק להסתפק בציון עובדות, לדוגמא, אבי היה איש חכם, אלא לספר סיפור המעיד על חוכמתו, ולתבל בתיאורים ובדוגמאות, בלי להכביד, כמובן.

למשל בספר החיים הם סיפור, שיצא בהוצאת דפי חיים, מספרת בלה בז'ה-ברוך על ילדותה המאושרת באיסטנבול כבת למשפחה משכילה ואמידה. היא לא מסתפקת רק בלציין עובדות אלא מתארת את הבית ואת האווירה, "אורחים רבים התארחו אצלנו. גרמופון שניצב בפינת החדר השמיע מוסיקה של שנות השלושים, ובסלון המרווח נערכו מסיבות  ריקודים. מהחלונותשל הקומה הרביעית נצפה נוף מרהיב של איסטנבול. ארבעת המסגדים ובהם 'המסגד הכחול', נחשפו במלוא תפארתם וגדולתם, ויופיים התעצם בשעת בין הערביים, על רקע השקיעה. אבל הנוף הכי מדהים של הנמל ושל הספינות שעגנו בו, נשקף מחלון חדר השירותים. לכן כל מי שנכנס לשם, לא יצא כל כך מהר…"

מעוניינים בכתיבת ביוגרפיה מעולה? אני כאן בשבילכם